Last visit was: less than a minute ago
It is currently 01 May 2017, 00:22




 [ 5 posts ] 
Regler på Erepublik.se 
Author Message
System-admin
User avatar

Joined: 29 Nov 2007, 11:40
Posts: 1485
Post Regler på Erepublik.se
Förhållningssätt på Erepublik.se
Sunt förnuft och allmänt vett räcker långt. Försök att hålla en god stämning. Respektera andra människor även om du inte delar deras åsikter. Personangrepp är absolut inte tillåtet. Tänk på att Erepublik är ett rollspel och att många spelar sin roll väldigt hängivet. Ta det för vad det är. Vårdat språk är att föredra, vi vill inte se kränkande texter/angrepp mot någon.
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet. Använd ett vårdat, städat språk och ha en hövlig attityd. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc.
Använd ditt sunda förnuft och behandla andra som du själv vill bli behandlad.

1. Användarprofiler

1.1 - Endast ett konto per person
Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. Skapa eller använda flera användare på det här forumet är förbjudet och kommer att resultera i avstängningar av samtliga konton.
1.1.1 - Övertar du ett annat konto på erepublik.com skall du kontakta administratörerna på forumet för att byta namn.
1.2 - Användarnamn
Ditt användarnamn på Erepublik.se ska vara identiskt med det du har på Erepublik.com. 1.2.1 - Byter du namn på .com skall du kontakta administratörerna på forumet för att byta namn.
1.3 - Profil-länk
Profil-länk
Under "User Control Panel" -> "Profile" hittar du ett fält som heter "Erepublik.com profile ID". Detta fält SKA innehålla ditt profil-id, vilket du finner sist i http-länken om du går in på din profil på Erepublik.com. Guide
1.4 - Avatarer
Din avatar får inte innehålla kränkande budskap. Vad som är kränkande avgör Admin/Mod. Är du tveksam till din avatar, välj en annan. Ser du en Avatar du inte tycker passar sig, kontakta Admin/Mod.
1.5 - Signaturer
Signaturens höjd ska inte överstiga 60 pixlar (visningen är begränsad till den höjden). Signaturen får inte innehålla kränkande bilder/texter.


2. Olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre högra kant. Använd gärna denna funktion, men kommentera inte regelbrottet i tråden. Då det gäller personangrepp och förolämpningar bör den person som orden är riktade mot rapportera innehållet om han/hon känner sig förolämpad.

2.1 - Spam & Off Topic
Detta gillas självklart inte. Håll dig till ämnet som trådskaparen har satt. Har du något att tillföra diskussionen? Skriv då, annars låt bli. Vad som är spam/off topic kan variera och beror på i vilken avdelning det sker. Admin/Mod är fullt kompetenta att avgöra detta.
Trådar som skapas på forumet ska ha en relevans till sina underforum. Admin/Mod har rätt att stänga eller flytta trådar som saknar detta.
2.2 - Förolämpningar
Det är inte tillåtet att förlöjliga, förnedra, kränka eller reta upp en annan person. Varken via ord eller bilder, allt som har en nedsättande eller klandrande ton undanbedes
2.3 - Påpekande av stavfel
För att hålla en god stämning användare emellan är det inte tillåtet att öppet kritisera och rätta andras fel och brister. Har en person gjort skrivtekniska fel välj istället att skicka ett PM till personen. Tänk efter väldigt noga hur du formulerar detta PM då syftet är att hjälpa personen att förbättra sin skrivteknik i framtiden, inte att skapa osämja.
2.4 - Bilder
En bild säger mer än tusen ord, däremot får det ej gå till överdrift. Bilder större än 700px är inte tillåtet. Krävs det större bild får du länka till extern källa.
2.4.1 - Bilder som länkas ska ha relevans till tråden de postas i, detta gäller särskilt om bilden postats utan kommentar/motivering/beskrivning.
2.5 - Länkar
För länkat material gäller samma regler som för material postat direkt på forumet. Detta gäller oavsett i vilket syfte länken delas, tänk efter en extra gång innan du postar. En länk skall ha en mening i det sammanhang den postas. Vill du referera folk till en artikel, ge dem då ingressen och ange länken som källa. På detta sätt slipper vi diskussioner där folk bara kastar länkar på varandra.
2.6 - Hobbymoderering
Som enskild spelare är det inte din uppgift att moderera trådarna här på forumet. Vänd dig istället till en moderator. Detta kan du göra antigen via PM eller genom att rapportera inlägget.
2.7 - Klaga inte på en forumtråd
Tycker du inte tråden är intressant, ignorera den och låt tråden självdö. Anmäl tråden om du anser att den bryter mot reglerna.
2.8 - Fientlighet mot folkgrupp
Fientlighet mot människor med en viss etnisk bakgrund, hudfärg, religion, sexuell läggning eller av ett speciellt kön är förbjudet. Negativt laddade ord som beskriver en etnisk bakgrund eller sexuell läggning räknas som regelöverträdelser. Det är inte acceptabelt att hetsa mot grupper av människor.
2.9 - Argumentationsteknik
Det är inte acceptabelt att försöka trycka ned användare genom härskartekniker, såsom förlöjligande eller angrepp som inte hör till diskussionen. Vi vill värna ett gott debattklimat med konstruktiva diskussioner, att motverka detta är en regelöverträdelse. Tänk på att markera ironi tydligt! Nedlåtande skämt om en person räknas som personangrepp.
2.10 - Sexism
Vi tror på alla människors lika värde och vill ha ett forum fritt från sexism och objektifierande av människor. Anser du att sexism är en ickefråga är du välkommen att diskutera detta i livsfrågor men halvnakna bilder eller sexistiska kommentarer hör inte hemma här.
2.11 - Personuppgifter
Du får på inga villkor publicera någon annans privata personuppgifter så som namn, adress, mailadress eller telefonnummer. På forumet är det även olagligt att sammankoppla en användare med ett annat forum, community eller webbsida. Så som t.ex. länka till andras facebooks sidor.
2.11.1 - Undantag gäller till erepublik.com konton
2.12.2 - Undantag gäller om du har användarens tillåtelse att publicera uppgifterna.


3. Organisationer och privata sektioner
Har du ett företag eller någon annan organisation i eSverige och känner att du vill ha en forumdel till detta går det bra att ansöka om ett sådant. Enklast gör man detta genom att direkt kontakta Admin i ett pm där man berättar lite om vad man vill använda forumet till osv. Är det ett privat forum man efterfrågar ansvarar man själv för gruppen och vilka som har tillgång dit. Självklart övervakas allt utav Admin och vid missbruk tar vi bort forum/behörighet omedelbart.

3.1 - Partiforum
Alla partier i eSverige som har minst 10 medlemmar kan ansöka om ett partiforum. Det är en egen del under sektionen "partiforum" här på erepublik.se där ni kan diskutera både publikt och privat inom partiet. Den för tillfället sittande partiledaren är den som ansvarar för gruppen och som väljer vilka som ska ha tillgång till de privata delarna. Det som är viktigast när man skapar ett Partiforum är att det ska vara seriöst. För allas trevnad vill vi undvika att ha massa små oseriösa partiforum. Har du ett seriöst parti, med bara 8 personer är du välkommen att skicka ett PM till admin så kommer vi skapa ett underforum till dig.
3.2 - Citat från privata diskussioner
Citat från privata diskussioner och forum, utan samtycke från de berörda parterna är förbjudet. Som citat gäller både bilder (”printscreens”) och text.
3.3 - Inaktiva privata forumdelar
Inaktiva forumdelar kan efter 2 månaders inaktivitet komma att flyttas till ett dolt arkiv. Normalt sett informeras alltid den som "skapat" forumdelen utav Admin innan arkivering.
3.3.1 - Vid nedläggning av en organisation skall PM skickas till Admin så denne kan avsluta det hela genom att flytta organisationen till arkivet
3.4 - Moderering i privata delar/partiforum
I de allra flesta fall sköts detta utav Admin/Mod. Är det dock så att din privata forumdel har mycket aktivitet kan du beviljas egen moderering. Dvs att du själv som gruppledare får tillgång till modereringsverktygen. Admin/Mod i samförstånd med gruppledaren avgör huruvida administrativa verktyg tilldelas. (Här väger tidigare beteende så som varningar/övrig respons in)


4. Övrigt

4.1 - Omröstningar (polls)
En policy kring hur polls kan användas inom forumet håller på att arbetas fram, tills vidare ombeds ni kontakta admin/moderator om ni vill ha upp en poll.
4.2 - Grupp-PM
För närvarande kan riksdagsgruppens medlemmar skicka pm till hela riksdagsgruppen. För riktlinjer gällande detta, se (länk)
4.3 - Bemötande av nybörjare och oerfarna spelare
Till nybörjare och oerfarna räknas även ett år gamla 2-klickare, det viktiga är inte hur länge de varit med på .com utan hur länge de varit aktiva.
4.3.1 - När du besvarar en nybörjares inlägg måste du ta extra hänsyn till att denne inte vet lika mycket om eVärlden som en erfaren spelare.
4.3.2 - Att medvetet försöka lura eller missleda nya spelare med vetskapen om att de inte förstår bättre är förbjudet
4.3.3 - Nya spelare ska inte bemötas på ett otrevligt eller nedlåtande sätt
4.4 - En trådskapares rättigheter
När du startat en tråd är tråden din. Om en moderator städar en tråd är det endast du som trådskaparen som har möjlighet att begära tillbaka bortstädade inlägg, begära låsning av tråden eller andra åtgärder. Observera att en moderator inte behöver följa din begäran.
4.4.1 - Riksdagen undantaget. Inom Riksdagen anses samtliga trådar tillhöra folket och trådar får endast låsas om det förekommer synnerliga skäl.
4.5 - Piratkopiering
eRepublik.se tillåter ej diskussioner kring piratkopierad mjukvara och piratkort. Du får inte posta länkar till sidor som ankyter till dessa ämnen. Vidare tillåter vi inte heller diskussion kring hur man kringgår diverse kopieringsskydd oavsett trådskaparens ursprungliga avsikt. All form av antydan gällande piratkopierat material är förbjudet. Detta gäller även diskussioner som i stor utsträckning kan underlätta brott mot t.ex. upphovsrättslagen.
4.6 - Pornografi
eRepublik.se är en sida som besöks av så väl vuxna som barn. Pornografiskt material hör ej hemma på eRepublik.se. Det är också förbjudet att länka till sidor med pornografiskt innehåll.


Admin/Moderator
Vi finns här för din skull. Vi ska hålla ordning och se till att allt fungerar som det är tänkt samt att ni som användare ska ha ett trevligt forum att vara på. Behöver du vår hjälp eller undrar över något? Tveka då inte att kontakta oss. Gör det hellre direkt via ett pm än starta en tråd. Här är en lista på vilka som är Admin/Mod just nu.

Varningar/Bans
Admin/Mod avgör från fall till fall vad som är värt varningar/bans. Upprepad spam/ot ger varning. Personangrepp ger varning. Andra överträdelser kan också ge varningar. Upprepade varningar ger ban, vanligtvis efter 3 varningar. Hur länge banen varar beror på vad det gäller. Vanligtvis blir första banen en (1) vecka.
Riktlinjer:
1:a gången: 1 veckas avstängning
2:a gången: 1 månads avstängning
3:e gången: 3 månads avstängning
4:e gången: 6 månads avstängning
5:e gången: 6 månads avstängning
osv.
Admin/Mod varnar/bannar aldrig utan att diskutera inom gruppen vilken åtgärd som är lämplig.
Admin/Mod har rätten att utfärda längre avstängningar än vad riktlinjerna stipulerar.

Att försöka kringgå en avstängning genom att tex skapa nytt konto, använda proxy osv resulterar i en förlängd avstängning.

Synpunkter på moderering
Moderatorer har fulla rättigheter att alltid ta beslut som de anser passar situationen. Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall ska du i första hand kontakta moderatorn som behandlat ärendet. Skapa inte en tråd om det i forumet. Moderatorerna kontaktas lättast via ett privat meddelande på forumet eller igenom erepublik.com.
Känner du att du inte får gehör av moderatorn så kan ärendet överklagas till administratörerna. När du har bestämt dig för att överklaga ett beslut, måste du göra det skriftligt i mail (admin@erepublik.se) eller ett privat meddelande i forumet. I mailet ska det framgå vilket ärende det gäller, ansvarig moderator och varför du tycker att beslutet är fel. För att göra överklagan så smidigt som möjligt bifoga gärna så mycket information och bevis du kan.




Spoiler for Gamla reglerna (2007):
Förhållningssätt på Erepublik.se
Sunt förnuft och allmänt vett räcker långt. Försök att hålla en god stämning. Respektera andra människor även om du inte delar deras åsikter. Personangrepp är absolut inte tillåtet. Tänk på att Erepublik är ett rollspel och att många spelar sin roll väldigt hängivet. Ta det för vad det är. Vårdat språk är att föredra, vi vill inte se kränkande texter/angrepp mot någon.

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet. Använd ett vårdat, städat språk och ha en hövlig attityd. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc.

Använd ditt sunda förnuft och behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre högra kant. Använd gärna denna funktion, men kommentera inte regelbrottet i tråden. Då det gäller personangrepp och förolämpningar bör den person som orden är riktade mot rapportera innehållet om han/hon känner sig förolämpad.


Citat från privata diskussioner
Citat från privata diskussioner och forum, utan samtycke från de berörda parterna är förbjudet. Som citat gäller både bilder (”printscreens”) och text.

Använd bara en användare
Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. Skapa eller använda flera användare på det här forumet är förbjudet och kommer att resultera i avstängningar av samtliga konton.

Övertar du ett annat konto på erepublik.com skall man kontakta administratörerna på forumet för att byta namn.

Personuppgifter
Du får på inga villkor publicera någon annans privata personuppgifter så som namn, adress, mailadress eller telefonnummer.

På forumet är det även olagligt att sammankoppla en användare med ett annat forum, community eller webbsida. Så som t.ex. länka till andras facebooks sidor.
(Undantag gäller till erepublik.com konton)

Följande två punkter gäller inte då användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt på det här forumet.

Signaturer
Signaturens höjd ska inte överstiga 60 pixlar (visningen är begränsad till den höjden). Signaturen får inte innehålla kränkande bilder/texter.

Avatarer
Din avatar får inte innehålla kränkande budskap. Vad som är kränkande avgör Admin/Mod. Är du tveksam till din avatar, välj en annan. Ser du en Avatar du inte tycker passar sig, kontakta Admin/Mod.

Användarnamn
Ditt användarnamn på Erepublik.se SKA vara identiskt med det du har på Erepublik.com.

Profil-länk
Under "User Control Panel" -> "Profile" hittar du ett fält som heter "Erepublik.com profile ID". Detta fält SKA innehålla ditt profil-id, vilket du finner sist i http-länken om du går in på din profil på Erepublik.com. Guide

Bilder
Bilder som länkas ska ha relevans till tråden de postas i. Bilder större än 700px är inte tillåtet. Krävs det större bild får du länka till extern källa.

Spam & Off Topic
Detta gillas självklart inte. Håll dig till ämnet som trådskaparen har satt. Har du något att tillföra diskussionen? Skriv då, annars låt bli. Vad som är spam/off topic kan variera och beror på i vilken avdelning det sker. Admin/Mod är fullt kompetenta att avgöra detta.
Trådar som skapas på forumet ska ha en relevans till sina underforum. Admin/Mod har rätt att stänga eller flytta trådar som saknar detta.

Omröstningar (polls)
En policy kring hur polls kan användas inom forumet håller på att arbetas fram, tills vidare ombeds ni kontakta admin/moderator om ni vill ha upp en poll.

Admin/Moderator
Vi finns här för din skull. Vi ska hålla ordning och se till att allt fungerar som det är tänkt samt att ni som användare ska ha ett trevligt forum att vara på. Behöver du vår hjälp eller undrar över något? Tveka då inte att kontakta oss. Gör det hellre direkt via ett pm än starta en tråd. Här är en lista på vilka som är Admin/Mod just nu.

Partiforum
Alla partier i eSverige som har minst 10 medlemmar kan ansöka om ett partiforum. Det är en egen del under sektionen "partiforum" här på erepublik.se där ni kan diskutera både publikt och privat inom partiet. Den för tillfället sittande partiledaren är den som ansvarar för gruppen och som väljer vilka som ska ha tillgång till de privata delarna.

Organisationer och privata sektioner
Har du ett företag eller någon annan organisation i eSverige och känner att du vill ha en forumdel till detta går det bra att ansöka om ett sådant. Enklast gör man detta genom att direkt kontakta Admin i ett pm där man berättar lite om vad man vill använda forumet till osv. Är det ett privat forum man efterfrågar ansvarar man själv för gruppen och vilka som har tillgång dit. Självklart övervakas allt utav Admin och vid missbruk tar vi bort forum/behörighet omedelbart.

Inaktiva privata forumdelar
Inaktiva forumdelar kan efter 2 månaders inaktivitet komma att flyttas till ett dolt arkiv. Normalt sett informeras alltid den som "skapat" forumdelen utav Admin innan arkivering.

Moderering i privata delar/partiforum
I de allra flesta fall sköts detta utav Admin/Mod. Är det dock så att din privata forumdel har mycket aktivitet kan du beviljas egen moderering. Dvs att du själv som gruppledare får tillgång till modereringsverktygen. Admin/Mod i samförstånd med gruppledaren avgör huruvida administrativa verktyg tilldelas. (Här väger tidigare beteende så som varningar/övrig respons in)

Varningar/Bans
Admin/Mod avgör från fall till fall vad som är värt varningar/bans. Upprepad spam/ot ger varning. Personangrepp ger varning. Andra överträdelser kan också ge varningar. Upprepade varningar ger ban, vanligtvis efter 3 varningar. Hur länge banen varar beror på vad det gäller. Vanligtvis blir första banen en (1) vecka.

Riktlinjer:
1:a gången: 1 veckas avstängning
2:a gången: 1 månads avstängning
3:e gången: 3 månads avstängning
4:e gången: 6 månads avstängning
5:e gången: 6 månads avstängning
osv.

Admin/Mod varnar/banar aldrig utan att diskutera inom gruppen vilken åtgärd som är lämplig.
Admin/Mod har rätten att utfärda längre avstängningar än vad riktlinjerna stipulerar.

Grupp-PM
För närvarande kan riksdagsgruppens medlemmar skicka pm till hela riksdagsgruppen. För riktlinjer gällande detta, se http://www.erepublik.se/viewtopic.php?f=75&t=13953.

Synpunkter på moderering
Moderatorer har fulla rättigheter att alltid ta beslut som de anser passar situationen. Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall ska du i första hand kontakta moderatorn som behandlat ärendet. Skapa inte en tråd om det i forumet. Moderatorerna kontaktas lättast via ett privat meddelande på forumet eller igenom erepublik.com.

Känner du att du inte får gehör av moderatorn så kan ärendet överklagas till administratörerna. När du har bestämt dig för att överklaga ett beslut, måste du göra det skriftligt i mail (admin@erepublik.se) eller ett privat meddelande i forumet. I mailet ska det framgå vilket ärende det gäller, ansvarig moderator och varför du tycker att beslutet är fel. För att göra överklagan så smidigt som möjligt bifoga gärna så mycket information och bevis du kan.

Har man frågor/funderingar på reglerna och/eller idéer på förändringar/tillägg tas det i pm med DaZam alternativt diskussiontråden.

_________________
...?!


21 Dec 2009, 12:20
User avatar

Joined: 11 Mar 2008, 23:12
Posts: 6279
Location: Göteborg/Dalarna
Post Re: Regler på Erepublik.se
Reglerna har fått sig en uppfräshning, uppdatering.
Ursprunget till detta är dels en diskussion bland oss moderatorer+administratörer(dolt forum)+regelöversynsforumet(dolt forum) + denna tråd:
viewtopic.php?f=13&t=16663 (Allmän diskussionstråd.)

Sätter tillfällig Global då reglerna fått sig vissa förändringar.

_________________
kastade in handduken i slutet av maj 2013
går att nå via epost, gussandnjo () student.gu.se


03 May 2011, 11:09
User avatar

Joined: 11 Mar 2008, 23:12
Posts: 6279
Location: Göteborg/Dalarna
Post Re: Regler på Erepublik.se
Reglerna för behandling av nybörjare har utökats/förtydligats med en punkt (som man kan tänka sig ingår i 4.3.1 men nu står ensam - därmed tydligare:
"4.3.3 - Nya spelare ska inte bemötas på ett otrevligt eller nedlåtande sätt"

Samt ett förtydligande/tillägg:
"Att försöka kringgå en avstängning genom att tex skapa nytt konto, använda proxy osv resulterar i en förlängd avstängning."

Förslag på nya regler (eller ändringar av existerande regler) mottages gärna, antingen i tråden länkad ovan - eller via PM.

_________________
kastade in handduken i slutet av maj 2013
går att nå via epost, gussandnjo () student.gu.se


19 Aug 2012, 20:37
User avatar

Joined: 29 Jun 2009, 13:49
Posts: 10974
Post Re: Regler på Erepublik.se
Det kan vara aktuellt för ALLA att läsa igenom reglerna som gäller på vårat forum.
Bara för att posten före dig är off-topic betyder inte det att du får posta off-topic.
Hittar du regelbrott rapporterar du de och moderatorerna hanterar de. Att påpeka i tråden att något är regelbrott är även det ett regelbrott.

Får ni en varning som ni inte håller med om tar ni det med Admins (Larm och 4fun), skicka då med vilken varning du bestrider och varför du anser det inte vara ett regelbrott.

_________________
Ring 112


02 Mar 2013, 08:24 WWW
User avatar

Joined: 11 Mar 2008, 23:12
Posts: 6279
Location: Göteborg/Dalarna
Post Re: Regler på Erepublik.se
Reglerna har fått sig en översyn

_________________
kastade in handduken i slutet av maj 2013
går att nå via epost, gussandnjo () student.gu.se


16 Mar 2013, 02:55
 [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

server monitor Page Ranking Tool

 

Powered by phpBB | Style by ST Software