Last visit was: less than a minute ago
It is currently 23 Sep 2017, 09:21

[ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Regler på Erepublik.se - Diskussionstråd 
Author Message
System-admin

Post Regler på Erepublik.se - Diskussionstråd
Då den senaste tidens attityd-problem från flera användare på erepublik.se börjat spåra ur tvingas vi ta lite krafttag mot detta. Vi har tidigare haft en hel del regler, även om dessa inte varit nerprintade för allmän beskådan, vilket har fungerat bra. Alla har förstått vad som gäller.
På sistone har dock detta inte fungerat. Spammen/tjaffsandet och personangreppen har ökat markant. Framförallt från vissa håll vilket drar med sig även andra som skött sig tidigare. Därför tvingas vi nu skriva ner diverse regler så att alla kan se vad som gäller.

Vi kommer även att ta in fler moderatorer nu i dagarna vilket har planerats och diskuterats under sommaren.

De nygamla reglerna finner ni nedan. Se tråden som en diskussionstråd vad det gäller reglerna och ev saker vi har missat. Nåde den som går off topic ;)

Reglerna: viewtopic.php?t=8631

Edit: Reglerna kan komma att modifieras under de närmsta dagarna då synpunkter kommer in.

11 Sep 2009, 11:08

Post Re: Regler på Erepublik.se
Bra direktiv, kan nog inte anses som "regler" då allt det där innebär att vi förflyttar oss några månader tillbaka i tiden då det inte var lika aktuellt med personangrepp, kränkningar etc.

Skulle inte förvåna mig ifall denna trend fortsätter att vara aktuell på .com där det kan antas som säkert att trolla sig trött. Och det är inget vidare det heller då den dåliga stämningen kan leda till att man är mindre sugen på att utföra sysslor. Kanske vore bra med ett tillägg om att grova kränkningar på .com fortfarande resulterar i varning på .se

Det gör nog hela forums sektionen mer seriös och fri från fåniga inlägg som är till för att höja sin post count (finns säkert fler skäl).

Har sagts förut och det kan tålas att ta det igen: Spara er energi för viktigare saker.. Inte bara det stundande kriget utan även babybooms som lär dyka upp nån gång. Fortsätter vi så här lär nog inte många stanna och de som stannar kommer väl känna sig utanför och bli mindre engagerade.

11 Sep 2009, 16:48

Fenrisulven wrote:
Kanske vore bra med ett tillägg om att grova kränkningar på .com fortfarande resulterar i varning på .se

kan man inte även då lägga till IRC i all fall dom publica kanalerna.

11 Sep 2009, 17:06

Bic deWille wrote:
Fenrisulven wrote:
Kanske vore bra med ett tillägg om att grova kränkningar på .com fortfarande resulterar i varning på .se

kan man inte även då lägga till IRC i all fall dom publica kanalerna.

Tycker jag, kan bli svårt att bekräfta identitet ibland kanske dock.

Image
\"Never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.\"

11 Sep 2009, 17:23 WWW

Vore en bra ide att inkludera IRC men som ni säger så lär det bli trubbel med identiteter.. Händer något på erepublik.se så är det många som blir vittnen och whoisar man (ifall man authat) så är det hur lätt som helst

Du Dazam borde kanske synka dig med st00r (ifall ni inte är det). Istället för att hålla på med identitets tjafset så kan väl denna person bannas ifrån IRC kanalen.. Det straffet lär nog göra susen så chatten brukar vara mer händelserik än vad forumet är.
Tar vi tag om det här så kan vi nog lösa det här problemet så smärtfritt som möjligt.

I antika Grekland hade dem ett system (ostracism) som såg till att bli av med personer som fått för stort inflytande på kort tid genom en röstning. Fick någon sitt namn upprepat ett x antal ggr så blev man automatiskt landsförvisad

Istället för det hela "fått stort stöd på kort tid" kan vi använda "trollat för jävla mkt och alla är nog överräns om att det inte finns något hopp för honom/henne" och delen med landsförvisning kan ersättas med en bann med samma system som står ovan (första bannen = 1, andra bannen 1 vecka osv)

Vet inte om det finns ett forum för moderatorer men ifall det finns så borde det startas en tråd där en moderator kan posta bevis osv och sedan be resterande moderatorer rösta och på så sätt få en rättvis dom.

Det här är bara ett par exempel, försöker få igång fler så att det dimper ned fler förslag.

11 Sep 2009, 17:40

Grova kränkningar på .com rapporteras ju in och admin på .com beivrar dessa med forfeit points eller ban. Jag har svårt att se hur vi ska kunna överblicka även .com när de har svårt att hantera det själva.

Vad gäller IRC så finns där ju redan OP som jag utgår ifrån beivrar en del. Problemet med IRC är som jag ser det att det vuxit fram en kultur som gör att folk anser sig ha rätt att uttrycka sig precis hur illa som helst om varandra där. Om inte folk som konstant angriper varandra på IRC kan hållas på mattan i de kanalerna det gäller så ser jag inte varför admin/moderatorer på .se skulle ta tag i det. AndroX är visserligen admin på .se och OP på IRC men för övrigt finns mig veterligen ingen direkt koppling mellan forum och IRC.

Vad gäller folk som "trollat för jävla mkt och alla är nog överräns om att det inte finns något hopp för han/hon" så har vi moderatorer rätt bra koll på dem och numera får de personerna oftast sin första varning betydligt snabbare än tidigare.

11 Sep 2009, 17:45

Fenrisulven wrote:
Och det är inget vidare det heller då den dåliga stämningen kan leda till att man är mindre sugen på att utföra sysslor.

Det är tyvärr sant, ju mer trollning och pajkastning som är igång desto mindre tid och lust får man ju till att göra vettiga saker :/

Image
\"Never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.\"

11 Sep 2009, 17:47 WWW

Håller med dig Kape men jag tänkte att det kunde göras mer överskådligt. Vi kör ett exempel:

Jag skriver en artikel, du kommer in och kommenterar, spammar och håller på och drygar ihjäl dig bara för att du kan och när du blir tillsagd så kanske du switchar till en mer offensiv bana och börjar kränka

Ovanstående exempel verkar långsökt men det här hänt, flera ggr. Helt i onödan också. Som sagt, det är bara ett par exempel som jag bidragit med. Finns säkert många bättre lösningar

@Icehacker: Jag har själv upplevt den känslan.. Det är som att simma motströms och man kan inte ta ett steg utan att tänka sig för flera ggr för att förhindra påhopp.. Slutar oftast med att man raderar det man skrivit för att helt enkelt sudda bort risken helt

11 Sep 2009, 17:54
System-admin

icehacker wrote:
Det är tyvärr sant, ju mer trollning och pajkastning som är igång desto mindre tid och lust får man ju till att göra vettiga saker :/

Fenrisulven wrote:
@Icehacker: Jag har själv upplevt den känslan.. Det är som att simma motströms och man kan inte ta ett steg utan att tänka sig för flera ggr för att förhindra påhopp.. Slutar oftast med att man raderar det man skrivit för att helt enkelt sudda bort risken helt

Hur tror ni då att vi (inte bara vi på .se) som lägger ner vår fritid på att driva diverse system runt i kring erepublik och dess värld känner oss, när vi dagarna i ända får lägga energi på att jaga småbarn/trollare och lusläsa loggar för att se vem som har jävlats med vem...

11 Sep 2009, 18:06

Gillar att det hände något så fort! Bra att ni fixade det här och jag hoppas verkligen att det funkar!

Före detta Roras som spelar på Kabooz

11 Sep 2009, 18:08
 [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next